7 Temmuz 2011 Perşembe

Valencia Gp'de ne oldu ?

Herhalde herkes hemfikir sıkıcı bir Avrupa Gp'i izlediğimiz konusunda. Açıkçası çok da üzülmedim çünkü seneye takvim 21 oluyor ve Valencia hakkında da bazı dedikodular dolayısıyla bu sene bile sıkıcı geçiyorsa bu gp elimiz bir nebze güçlenebilir. Açıkçası Valencia'da ne olduğuna lastikler üzerinden bakmak istiyorum. Geçen sene birçok yarışta Bridgestone'nun tahminin ötesinde dayanırken lastikler bu sene de tahmin edilenden daha az sürede aşınıyor lastikler. Button'un dediği gibi gerçekten orta sert lastikler fazla mı sertti buraya göre. Öyle veya değil Mclaren burda kaybeden taraf oldu. Aslında geçen seneden çok farkı yok bu senenin; fark yaratan şeylerin Webber'in Vettel'i rahatsız edememesi ve Mclaren ile Ferrari'nin hata yapmaları. Vettel'in takımda lider konumda olması sadece Webber'in yavaşlığından değil aynı zamanda kendisinin kusursuz sürüşünden kaynaklanıyor. Her ne kadar domine gibi gözükse de yarış Vettel son pitlere kadar çok önemli farklara ulaşmadı. Aslında bu sene çoğu zaman öldürücü bir farka ulaşmadı. Üstüne üstlük Vettel'in fazlasıyla hata yapma lüksü var artık.

Valencia'da ise kaldırılan agresif motor haritalarıyla neler olacağını hep beraber bekliyorduk. Açıkçası bu sene ve geçen sene saf hız anlamında sıralamalara bakmak en doğrusu oluyor. Çünkü garip bir şekilde yarışta birden bütün farklar kapanıveriyor. Bu arada bu yakıt ikmali yasağını çok saçma bulduğumu belirteyim, takımların ellerinden önemli bir silahı almış oldular ve önemli bir heyecan etmenini kaldırarak ne amaçladılar hala anlayamıyorum. Q1'de hafta sonu yavaş görünen Mclaren oldukça hızlydı keza Hamilton sadece 0.1 sn arkasındaydı Vettel'in. Açıkçası burda baya bir şaşırmıştım çünkü Ferrari'nin de çok önündeydi Mclaren.Q2'de ise Rbr-Mclaren farkı 0.4'e çıkmıştı. Acaba sertlerde sorun yaşan Mclaren sert lastiklere yönelik mi ayar yapmıştı ? Bu fark böyleyken Ferrari ve Rbr arasındaki fark da 0.6 sn ile korunuyordu. Bu farklara bakarken genelde Vet-Ham ve Alo'yu kıstas aldığımı söyleyim. Keza bu sene Button da Hamilton'a fazlasıyla yakınlaşmış durumda en azından geçen seneye göre. Q3'de ise Vettel ile Hamilton arasındaki fark 0.4 sn olurken 0.5 sn arkadan da Alonso gelmekteydi. Bu ikilinin hemen arkasında ise Webber vardı. Q1'de sanırım Ferrari yumuşakları harcadı ve bu Q3'ün ikinci denemesinde hangi lastiklerle çıktı emin değilim. Webber de ikinci turunda oldukça hızlı bir turla 0.2 sn arkasına yerleşti Vettel'in. Fakat Vettel de iyi bir turla geliyordu ama Webber'in turundan sonra gerek görmedi. Rbr'yi Ferrari'ye göre baz alırsak bu sefer Rbr daha Q1'de hızlıydı zaten.Ceplerinden çok bir şey çıkarmadılar sanki. Ayrıca Q1 ve Q2'de sönük olan Webber de Q3'de hızıyla şaşırttı bizi.

Hamilton'un Ferrari'nin önünde olmalarına şaşırmasına ben şaşırdım. Monaco-Montreal ve Valencia'ya yönelik görüşlerim ve gözlemlerim diyordu ki bu üç yarışa rbr-mc-fer arasındaki fark azalacak fakat yerler değişmeyecek. Bu doğrulanır mıydı bilmiyorum ama bu üç yarışta da Mclaren normalin dışına çıktığına söyleyebilir. Monaco'da Q3'de yaşananlar, Kanada2da yağmur ayarı ve Valencia'da lastik ayarları. Artık önümüzdeki artık tek cadde pist olan Singapur'u beklemek gerek galiba. Neyse Mclaren'in yarış içinde yumuşakları erkenden bitirmesi ve daha yavaş turlar atması yarışı Ferrari ve Rbr arasında geçmesine yol açtı. Normal koşullarda Hamilton startta ikinciliği alabilseydi pitlerde kızgın bir savaş bizi bekliyor olabilirdi. İki pist arasında aerodinamik olarak fazla bir fark yokken durup dururken Mclaren'in yavaşlamasını özetle bu lastik ayarlarına bağlıyorum; sert lastiklere yapılan pozitif ayrımcılık Mclaren'i mücadeleden uzak tuttu. Zaten Mclaren yönetimi de bunun bir istisna olduğunu söylüyor ve hataları anladık diyor. Bakalım göreceğiz.

Yarışta göze çarpan Massa'nın yine süper kalkışıydı. Mclaren'ler yavaş kalırken Massa neredeyse 5.likten 2.liğe kadar çıkacaktı. Fakat Webber'i geçeyim derken Alonso'ya geçildi. Hamilton ise çok garip bir şekilde kötü start aldı çünkü Alonso'yu zorlama şansı varken enteresen biçimde yavaştı viraja doğru, olaylardan mı kaçıyordu anlamadım. Starttan sonra Vet-Web-Alo-Mas-Ham-Ros-But sıralaması vardı. Rosberg cumartesi 7.cebi alarak sadece Schumi'nin önüne geçmemiş aynı zamanda temiz tarafı kazanarak Schumi'yi de kirli tarafa göndermişti; bir taşla birden fazla kuş. Sutil'in kılpayı Di Resta'yı geçişi ve Heidfeld'in Petrov'un 0.3 sn önünde olması ise Renault yönetiminin istediği bir şeydi. Açıkçası Heidfeld'in önderliği Mercedes'le yarışma konusunda kritik. Diğer konu da Sutil'e karşı bir önyargı sezmem. Di Resta'nın performansı ve Sutil'in olaylara karışması ile oluşan durum bana geçen seneki Webber-Vettel ilişkisini hatırlattı. Yaşlı bir kurt ve sempatik, genç bir yetenek. Aynı Sylverster Stallone'nin 'Yarışçı' filmindeki gibi. Her ne kadar Valencia'yı bilmese ve cuma günü Hulkenberg'in araca hasar vermesinden bir günü boşa geçirse de Sutil fırsattan yararlanarak Di Resta'yı Q2'de geçti ve yarışta tam olarak ne yaşandı göstermese de Fom Heidfeld'i geçmesini bildi. Puanlar da 10-2'i oldu Force India da bu durumda takımın Sutil'den vazgeçmesi daha da zorlaşacak,takım içinde de gizli bir rekabet bizi bekliyor açıkçası. İlk pitlere kadar bir da Button'un Rosberg'i geçişi dışında bir hareket olmadı. Pitlere ilk gelen de ön taraftan Hamilton oldu.

İlk pitlere kadar Mclaren'in performansı çok sırıtmıyordu açıkçası fakat akıllı bir hamle ile Massa'nın önüne geçen Hamilton bu ilk pitlerden sonra sanki daha da yavaşladı. Zaten pistin kenarlarındaki duvarlarıyla iç bayıltan Valencia Gp hiç bir umut vaat etmiyordu. Alonso Türkiye'dekine benzer bir geçişle Webber'i alt etti fakat bu üstünlüğünü ikinci pitlerde kaybetti. İkinci pitlerden sonra bi ara fark 1.5 sn idi Vettel ve Webber arasında. Erken gelmek yine işi yaramıştı yaramasına ama Vettel tekrar farkı 2.5-3 sn'ye çıkardı. Ferrari açıkçası bu sene birçok yarışta hep pilotlarını geç pite çağırdı rakiplerine göre ve stratejik olarak son yıllarda çoğu yarışta gölgede kaldılar. Todt-Brown-Schumi üçgeninden sonra belki fena araçlar çıkaramadılar fakat hep bir şeyleri eksik kaldı sanki. Açıkçası bu hafta sonu lastikler arasındaki fark sanki 1 sn'den fazlaydı. Webber'in erken pite gelmesi yine yerini Alonso ile kaptırmasına yol açtı diğer yandan Massa da ilk pitlerde kaybettiği zamanla Hamilton ile mücadele etme fırsatını kaybetti. Button ve Rosberg de kendi halinde 6. ve 7. oldular. Temiz lastikleri ile Algersuari iki pitle 18.sıradan 8.liğe kadar çıkarak hafta sonunun diğer adamı oldu ve Sutil ile girdikleri bir mücadelede iki sevdiğim pilot arasında kaldım açıkçası. Heidfeld de 10. olarak yapabileceği şeyi yaptı ve Silverstone için performansını merak ediyorum şimdiden. Schumacher de ilk pitlerin çıkışında yine Petrovla temas yaşayarak puan şansını bitirdi. Schumi sanırım startta da kötü kalkmıştı. Bu sene de ilk defa tekrarları izlemediğim bir yarış oluyor ve maalesef ayrıntılara vakıf değilim. Yine de yarış boyunca ekranın altından özellikle Sutil-Heidfeld mücadelesini izlemeye çalıştım artık ne kadar olabilirse.

Silverstone'da ne olur şimdi herkesin sormaya başladığı soru bu ? Egzoz gazlarıyla beslenen difözörlere getirilen önemli sınırlama ile nelerin değişeceği. Birçok söylenti olsa da Newey'in de dediği gibi araç bu sisteme göre dizayn edilmiş olması Rbr için büyük handikap. Yine de F1 kamuoyu'nun Rbr'nin en fazla etkilense de sıralamada değişikliğe yarayacak bir farklılık getirmeyeceği. Mclaren'in İspanya'da difüzöründe yaptığı önemli değişikle sezon başında tasarladığı modele mi geçmişti tam bilemiyorum ama Ferrari ve Mercedes de bu sistemler mevcut. Ek olarak takımlar buraya önemli güncellemelerle geliyorlar bunlarla beraber bilinmeyenler iyice artıyor. Ferrari daha birkaç yarış önce Silverstone'a dikkat çekmişti, Mclaren'in de Valencia'da kullanmadığı ve Silverstone getirilecek güncellemeleri var. Rbr de iki yıldır ön sırada olduğu için açıkçası onların ne tür güncellemeler getirdiğini bilemiyoruz ve hep arkasındaki takımların gelişimine odaklanıyoruz. Bu yazıyı yazdığım sırada Silverstone'da yağmur ve bu güncellemeleri test etmek açısından çok kötü bir durum. Normal şartlarda İspanya benzeri bir yarış bekliyordum fakat birçok bilinmeyenle beraber ben de artık pek bir şey bilemiyorum. Artık umudumuz eğlenceli bir yarış olması ve Vettel'in geçilmesi...İyi haftasonları.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder