29 Temmuz 2011 Cuma

Alamanya Gp:Round 10





Nürburgring : Hep ilginç yarışlara tanıklık ettim burda, ilk olarak 99'da izlemiştim. Hakkinen-Irvine mücadelesinde geçen sezonda Stewart Ford duble yapacaktı ki tanıdık bir isim Barrichello'yu engelleyerek buna mani olmuştu : Jarno Trulli. Şu adama pazar günü de hızlı olan bir araç verseler ne güzel olacak, Trulli fantezilerini de sezon arasında yazabilirim. J.Herbert 1. Trulli 2. ve Barrichello üçüncü olmuştu. Hakkinen de Irvine'ı geçerek 5. olmuş ve şampiyonada çok kritik puanlar kazanmıştı. Özetle bu pist insanı şaşırtmayı başarıyor bir şekilde bu hafta da bizi şaşırtmadı desek yalan olur. Cuma günü artık klasikleşen gerçek hızları yansıtmama festivali devam etti, ben de diyordum ki derecelerden çok pilotların açıklamaları daha doyurucu olur dedim ve baya bir doyurdular o gün beni. İki Ferrari pilotunun olumlu açıklamaları ve iki Mclaren pilotunun oldukça karamsar açıklamaları geldi, hatta Hamilton bir saniye yavaşız dedi.



Evet cumayı böyle bitirdik de burda bir parantez açalım Mclaren ile ilgili. Pilotlar ve takım arasında hiç mi bağlantı yok ben anlayamadım, pilotlar takımın ne denediğini bilmiyor mu ? Mclaren antrenmanlarda daha az tur atar ve genellikle listenin en üstünde görmeyiz. Kanada'da sıralama sonrası pilotlar umutsuz konuşurken Whitmarsh yağmura yakın ayarlar yaptık dedi. Ya da bu bir taktik mi ? Böyle yaparak cumartesi sıralamalar öncesi önemli iki rakibinin hafta sonu planlamasını Mclaren'i çok dikkate almadan yapmasını mı istiyorlar. Her ihtimal mümkün ama durup dururken Hamilton neden 1 sn. yavaşız dedi her cuma böyleyken üstelik. Mclaren ilginç stratejilerin takımı olmaya başladı, tabii bu olay daha farklı bir şey. Geçen sene strateji babında belki de en iyi takımdı, bu sene Red Bull'da onlar kadar iyi Ferrari ise daha 'vay be' dedirten hareket yapamadı ve Ross Brown da Mercedes'de ise Ferrari dönemini özletti.





Motor haritalarındaki cumartesi-pazar arası ayar değişikliği yasaklandı ama Rbr yine Q3'de şalvardan bir şeyler çıkartmayı becerebiliyorlar. Q1 ve Q2'de Hamilton az farkla da öne çıksa da Red Bull'lar Q3'de Hamilton'a 0.5 Alonso'ya 0.6 sn fark attı. İkinci denemelerde ise herkes derecesini geliştirdi ama en çok geliştiren de Hamilton oldu, oldukça iyi bir turdu. İkinci denemelerde Hamilton 0.6 Alonso 0.4 Webber 0.2 Vettel 0.1 sn geliştirdi derecesini. Sanırım Q3'de bu dereceler lastik ısıtma sıralamasını da gösteriyor : Rbr-Mc-Fer. Alonso'nun sıcak hava istemesinin nedeni de bu olabilir, asıl nedeni bu mudur bilemiycem ama Rbr'nin lastik ısıtmada iyi olduğunu da bilinen bir şey artık. Yine de tek turdaki hızlarını açıklamak her geçen gün karmaşık oluyor sanki çünkü işin içinde Drs de var artık. Hamilton'un turu ise kendinden 0.15-0.20 gibi birşeyler katarak geldi, tahminimi Q1 ve Q2'de 0.150 civarında olan farkın ve Q3'de 0.3 sn olması. Bu seviyede pilotlar zaten limitlerde sürüyorlar, aracın ıncığını cıncığını çıkarıyorlar bunun üzerine de birşeyler katmak gerçekten zor. Alonso da İspanya'da çok iyi bir tur atmıştı Q3'de. Massa'nın geri kalmasına alıştık fakat Button'un bu kadar geride kalması çok şaşırttı, önceki gün denge sorunlarından bahsediyordu ve lastik ısıtmada da sorun yaşamış olabilir. Açıkçası hiç iyi bir haftasonu geçirmiyordu ve kötü kokular geliyordu burnuma. Rosberg de altıncı olarak iyi bir iş çıkardı, Schumi sorun yaşadı, Sutil 8.olarak çok bir iş yaptı ve Heidfeld tam takımda sazı eline aldı derken yine Petrov'a geçildi cumartesi.






Pazar günü yine yağmur yoktu fakat hava serindi. Bu arada Trulli'nin yerine yarışan Chandkok olayı kafamı bozmuştu ama takım Trulli'nin değerini anlamıştır umarım, yine de Chandkok'un kaliteli bir pilot olduğunu düşünüyorum. Glock da 2014'e kadar kontrat yeniledi takımıyla ama ben acele ettiğini düşünüyorum. Keşke takımın 2012 performansını görseydi, gerçi çok falz koltuk şansı olduğu da söylenemezdi. Burdan Toyota'yı analım ; F1'e sadıktılar diyebilirim ama olmadı. Startı verirsek Webber'in Hamilton'a geçileceğini az buçuk tahmin ediyorduk, Vettel'in Alonso'ya geçilmesi de kritik oldu. Sonra Alonso 2.turda yaptığı hata ile yerini kaybederken sonra atakla yerini tekrar kazandı. Button ise startta da yer kaybederek berbat hafta sonuan devam etti ve pitlere kadar Petrov'un arkasına yapıştı. Alonso'ya geçilen Vettel hafif dışarı kayarak podyum şansını kaybetti ; görünen o ki Vettel hem iyi gününde değildi hem de araçta sıkıntı yaşıyordu, denge problemleri olabilir bunlar. Hamilton pitlerden önceki son 3-4 turda lastikleri daha çabuk yiyen pilot oldu ve ilk pitleri Webber başlattı. Bu da ona ilk sırayı getirdi pitler sonunda. Bu arada Button farklı bir taktik deniyordu eğer yarış dışı kalmasaydı 4.lüğü zorlayabilirdi. Button bu tip pistlerde lastikleri daha iyi koruyabiliyor. Sözgelimi Silverstone'da Singapur'a göre çok daha fazla dayanabiliyor lastikleri Jenson'un. Vettel de yarışın başında Rosberg'e takılan Massa'ya bütün yarış takıldı. İlk pitlerin sonunda Web-Ham-Alo-Mas-Vet sıralaması oluştu. Önceden değindiğim gibi bu sene orta ve arka sıralara hiç takip edemiyorum, ön taraf da o kadar çok hareket oluyor ki bazen. Onun için maalesef klişe sözlerle geçiştircem onların hareketlerini.





İkinci pitlere kadar ki mesafe nispeten daha sakin geçti. Bu yarışta Fom ekibi de sezonun en kötü yarışını geçirdi sanırsam, starttaki Heidfeld-Di Resta olayını izleyemedik, birçok geçişi kaçırdık vs. Bu sefer da Webber'in lastikleri erkenden bitti, önde olan daha çabuk mu yiyor lastikleri anlamadım. Bunu bir de Ferrari'de görmek lazım. Bu noktada erken davranan Rbr oldu fakat çok ilginç bir şey oldu, pite erken gelen isimler yer kaybetti. Webber ikisine de Hamilton da Alonso'ya. İki tur üst üste pit çıkışlarında 'agresif' Hamilton'un hamleleri yarış galibiyetini getirdi. İlk önce soğuk lastiklerle Webber'in önüne çıkıp yerini korudu, diğer turda ise Alonso'nun arkasında ikinci virajda sıcak lastikleriyle onu çok zor bir noktada geçmeyi başardı. Geçtikten sonra da aynı Vettel gibi ilk birkaç tur içinde farkı açtı ve son pitlere yakın 3 sn. civarında döndü dolaştı fark. Sert lastiklere ne zaman geçilecek derken ilk giren Petrov oldu ve yeni lastiklere kendinin en iyi derecesini yaptı. Burda Ferrari pit duvarına bir eleştirim olacak, Hamilton pite gelmeden son beş tur içerisinde 0.2-0.3 kaybetmeye başladı ve pit öncesi son sektörde fark 1.6 sn idi. Burda riske girip pite erken gelmeleri onlara yarış kazandırabilirdi çünkü kaybedecek bir şey yoktu; Webber 5 sn. gerideydi ve Hamilton'un fazladan bir tur atması onun için felaket olabilirdi. Üstelik Lewis'in ilk turunda soğuk lastikleri ile yaptığı tur derecesini de ciddiye aldılar. Alonso-Lewis farkı 17.6 iken alttan takip ettiğim kadarıyla 16.8 civarına düştü iki turda. Yani Mclaren daha hızlıydı, Alonso hızlı pit-stopa rağmen çıkışta 2 sn. gerideydi ve yarış o anda bitti. Ferrari pit duvarı hatırlanacak bir strateji hamlesi yapamadı son zamanlarda Almaya'da da devam etti bu. Motorsporları'nın da takım işi olduğunu son turda pite giren Massa-Vettel ikilisi gösterdi bize yeniden. 1.5 sn daha hızlı iş gören Rbr pit ekibi takıma yine önemli puanlar kazandırdı. Son turdaki pit ekşını ise yine yıllar sonra hatırlanacaktır.


Lewis kritik bir galibiyet aldı ve hafta sonunun kesinlikle en iyisiydi. Alonso yine oldukça istikrarlı sürdü ve formunun zirvelerinde. Webber de yine kötü bir pazar geçirdi, insan geriye düşünce bu kadar kolay bırakmamalı. Vettel en kötü pazarında 4.oldu, Massa pit yolunda 5.liği kaybetti. Sutil ise 'German of the weekend' ı oldu. Sutil'e gerçekten çok sevindim artık cumarteside Di Resta'yı geçmesi beni çok sevindirdi, Mercedes'leri geçmesi de kaymak oldu. Schumi yine pazar günü iyiydi ve yine hata yaptı. İki şampiyon Alman pilot aynı yerde aynı hatayı yaptılar, ilginç. Koba iki puanı katı ve Petrov da son puanı alarak puan kazanabiliriz ama Mercedes'leri yenmemiz imkansız mesajı verdi bana. Rbr 6 Mclaren 3 Ferrari 1 oldu. Button iki yarıştır yaşadıkları olmasa belki puanlamada ikinciydi şu an. Vettel 219 Webber 139 Hamilton 134 Alonso 130 Button 109 ve Massa 62 puanda. Rosberg saturday istikrarıyla Schumi'yi geçecektir ama onların asıl mücadelesi seneye. Schumi üzerine bir şey koyuyor ama Mercedes koymuyor. 9.'luk için Petrov-Heidfeld çekişir. 11.'lik için Sutil-Kobayashi'yi izleriz aynı zamanda bu takımlarda 6.'yı da belirler. Herkesten geçer not alan çaylaklar Perez ve Di Resta ise pazar günleri için tecrübeye ihtiyaçları var sanki ama haklarını yemeyelim gerçekten şanssızlar. Di Resta oldukça sakin ve sanki gelecekten şampiyon olacakmış gibi konuşuyor, bu hissi size de veriyor üstelik. Maldonado'da bir Alonso istikrarı seziyorum belki Chandkok'u da dahil edebiliriz buna. Sanırım Jerome de Ambrosio seneye koltuk bulamayabilir, takım arkadaşının gerisinde kalıyor çünkü. Ricciardo ise Liuzzi'yi zorlayacak gibi, zorlasın zorlamasına da Liuzzi de napıp edip bir koltuk buluyor, yarışma aşkına burdan tebrik ediyoruz. Fransızlardan sonra İtalyanlar da pilot çıkarmakta zorlanıyorlar sanki. Sanırım Britanyalılar Lewis-Jenson-Di Resta ile yine ön plandalar. Çok sohbete kaçtık, Macaristan'a dönüp yazımızı bitirelim.





İlk sektörde bariz iyi olan Mclaren'i Macaristan'da da iyi olacağını düşünebiliriz, farklar benzer olacaktır. İşin bu kısmından çok Vettel'in ara öncesi son hamleyi indirme şansına değinmek istiyorum. Vettel bu yarışı da kazanırsa bu iki yarışlık bahar bitebilir ve takımlar 2012'ye yoğunlaşabilir. Vettel Hamilton'un 82 Alonso'nun 86 puan önünde. Açıkçası Webber'e hiç şans tanımıyorum ben. En iyi ihtimal Vet 1 Ham 2 olursa puan farkı 89 olacak Alo'yu da 3 yapalım onunla da 96 olacak. 8 yarış kala neredeyse 4 yarış galibiyeti kadar fark. Kazanamazsa farkın azaldığını düşünürsek psikolojik bir etki olabilir. İleride Vettel'in yarış dışı kaldığında puan farkının 25 düşmesi 'vay be aslında o kadar çok fark yokmuş' etkisi yaratabilir. Tabii bütün bunlar sezonun son bölümünü heyecanlı kılmak için. Yoksa Vettel'in elinden şampiyonluğu almak çok ama çok zor. Onun yerine şahsen Vettel'in ünvanı garantileme ihtimali olan yarışa kadar kendimi kandırmak. Kimbilir belki müthiş bir geri dönüş yaşarız. Alonsoo geçen sene Hamilton'un 48 puan ardından gelip son yarışa 24 puan farkla önünde girmişti. Her şey mümkün diyerek yazımızı bitirelim, heyecan bitmiş bile olsa her yarış ayrı bir heyecan olacak bunu unutmayalım. Belki de efsane yarışlar bile izleyebiliriz...



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder