1. Gün
Daha
2. Testleri hazmedemeden 5 gün sonra son testlere başladık. Perşembeden pazara
4 günlük testlerin ardından sadece 12 gün sonra Melbourne’de antrenmanlarda
olacağız.
Ahım
şahım şeyler olmasa da testlerin ilk günü hareketli geçti. Üç takım 100 turu
devirdi, RBR’nin sorunları yine devam etti, Mercedes motorlular yine en fazla
turu atarken Renault da en az tur atan motor oldu.
Günü
Perez 1 sn’ye yakın farkla 1.35.290’la lider kapattı. Geçen haftaki 33 ve 34’lü
turların ardından yavaş gözükse de fena bir tur değil. Bu sefer Rosberg 4, ve
Magnussen 6. oldular. Sanırım yarın daha ciddi turlar gelecek.
Günün
dedikodularından Ferrari motorunun Mercedes motoruna göre 75 hp (beygir) daha
güçsüz olduğu şeklindeydi. BBC Ferrari’nin içinden naklediyor. Yarın motorların
gelişimi durduluyor. Motorların performansa etkisini görmek de çok ilginç
olacak, eğer gerçekten böyle bir fark varsa diğer iki motoru kullanan takımlar
bununla nasıl baş edecek büyük bir soru işareti. Bugün Renault için yine çok
iyi bir gün değildi.
Pist
kenarından gelen yorumlara göre vites değiştirirken ilk ve ikinci virajda
Ferrari’den garip sesler geldiği, Mercedes’in ise daha normal olduğu, ayrıca
McLaren ve özellikle Mercedes’in kabaca en hızlı araç olduğu yönünde yorumlar
vardı.
Rosberg
bugün 89 tur atmasına rağmen mutsuz görünüyordu, programda sınırda olduklarını
da ekledi. Aslında Mercedes’in ufak tefek dayanıklılık problemleri yaşaması
iyiye işaret. Ayrıca Rosberg biraz şükretmeyi öğrenmeli, Renault motorlu
takımlara bakması yeterli.
Günün
sonlarına doğru uzun bir süre Magnussen ve Bottas aynı tur sayısında dönüyordu.
Magnussen 109’a kadar devam ederken, Bottas durmadı 128’e çıktı.
Sauber
bugün biraz daha iyi gözüktü. Sutil bugün hem daha çalışkandı hem de daha göz
önündeydi, şimdi sıra geri kalan günlerde atılacak ciddi turlarda.
RBR
39, Lotus 31 tur attı. Lotus tam 120 parça denediklerini söylemişti güne
başlarken. Takımdan düzenli aralıkla olumlu açıklamalar geliyor, beklenildiği
kadar kötü olmayabilirler. Karşılaştırmak hiç sağlıklı değil ama Ricciardo da
pistte olduğu vakitler fena turlar atmıyordu.
Ferrari
yine telemetre yüzünden fazla tur atamadı. Açıkçası son testlerde en çok
onların hızlı tur zamanını merak ediyoruz. İtalyan takım için genel hissiyat
yine dayanıklı ve yine rakiplerinden daha yavaş bir araç, özellikle tek turda.
Günün
son dikkat çeken olayı ise Chilton’un Toro Rosso, Lotus ve Caterham’ın önünde
bitirmesi ve lider Perez’den 3.3 sn geride olmasıydı. Eğer Renault kullanan
takımlar gerçekten denildiği kadar kötü ve kırılganlığın fazla olduğu bir
yarışta Marussia puan veya puanlar alabilir.
2. Gün
2014’ün
10. test günü geride kaldı. Perez bugünü de lider kapattı. Arkasından az farkla
Alonso ve Ricciardo geldi. Perez günü 1.35.570’lik turu hala Rosberg’in
geçen hafta attığı turdan 2.3 sn yavaş. Bundan mütevellit dereceler birbirine
yakındı.
Ricciardo
son test gününde Red Bull’un en iyi günü yaşadığını belirtti, zaten attığı tur
sayısı ve derecesi de bunu gösteriyor. Şu an şampiyon takımın motor dezavantajı
bulunsa da kimse aero olarak nerede olduğunu bilmiyor.
Günün
negatif açıklamaları Button ve Alonso’dan geldi. Button ilk testen bu yana hala
aynı aracı kullandıklarını belirtti. Biraz da muallak konuştu. Sanırım takıma
bir gönderme vardı, Alonso da Button kadar olmasa da takıma gönderme yapmayı
ihmal etmedi.
Marussia
bugün de fena gözükmedi. Günü altıncı tamamladılar, testlerin yanıltıcılığı çok
bariz olsa da takımın ilerleme kaydetmiş olma olasılığı yüzde yüz.
Renault
motorlu takımlar bugün de 50-60 civarı tur attılar. En fazla 66 turla Red
Bull’du. Maldonado bugün de az çalışarak sadece 31 tur tamamlayabildi.
Force
India’nın dereceleri tesadüf değil sanki artıkın. Şu ana kadar üç günü lider
tamamladılar. Son iki gün daha ciddi dereceler gördüğümüzde bakalım
pozisyonları ne olacak. Mercedes ve McLaren’in ardından en hızlı 3. takım
olabilecekleri de söyleniyor.
Günün
önemli gelişmesi ise motorların durdurulması oldu. Renault’un yaptığı itiraz
sonuç vermedi. Red Bull’a göre takım Mercedes’e oranla 165 beygir geride.
Renault kullanan takımların düzlükte diğerleri kadar hız kazanamadığını
görüyoruz. Herhalde takımların sıralaması anlamında olmasa da büyük
belirsizliklerin olduğu bir sezona doğru gidiyoruz.
Cumartesi
hızlı olmak yetmeyecek, pazar günü hem dayanıklılık hem de yakıt tüketimi
açısından çok zorlu olacak, şu an hız konusunda belli başlı düşünceler olsa da
tabloya bu faktörler girince ne olacağını kestirmek neredeyse imkansız.
2.
günden bu kadar, yarın görüşmek üzere.
4. Gün ve Genel Değerlendirme
3. Gün
Testlerde artık sona
yaklaşıyoruz, Bahreyn’de son iki günden ilkini geride bıraktık ve değişen pek
bir şey yok. Mercedes güçlü, Renault sorunlu ve Ferrari orta kıvamda gidiyor.
Bugün günün sonlarına
doğru, yani –muhtemelen- tutunmanın en fazla olduğu zaman diliminde Massa ve
Rosberg kapışmasından 1.33’lü turlar görebildik. İki turun da süper
yumuşaklarla atıldığını biliyoruz. Williams’ınki sıralama formatındaydı,
Mercedes de ona benzer fakat Rosberg net konuşmadı. En azından şunu
söyleyebiliriz 2014’de en sıralamaya benzer turlar bunlardı.
Peki ya Ferrari ve
McLaren ? Ferrari bir türlü gerçekten hızlı bir tur atmayı denemedi, birçok
yorum var İtalyanlarla ilgili. Yine de genel görüş takımın tek tur
problemlerinin devam ettiği ve dayanıklılığa her zamanki gibi önem verdiği
yönünde. McLaren’de Magnussen de bugün Button gibi hızlı değiliz ama daha
fazlası var dedi. İki günkü söylemlerden yola çıkarsak ve genel görüşe
sığınırsak McLaren elini daha fazla açtığında en azından Mercedes’in arkasına
yerleşebilir.
Günü iki Alman pilot
derecesiz kapattı ; Sutil ve Vettel. Sauber de beklenenin aksine şu ana kadar
iyi bir test dönemi geçiremedi. Değişen kuralların ilk yarayacağı orta sıra
takımı beklentisi vardı fakat Mercedes’li Force India ve Williams’ın gerisinde
gibiler.
Lotus ve Red Bull için
sorunlar devam etti. Grosjean da çok umutlu konuşmadı zaten ilk iki yarış için.
Renault kullanan bu iki güçlü takımın zayıf olduğu biliniyor ama ne kadar
zayıf, artık onu ilk yarışta göreceğiz.
Yarın ciddi dereceler
görür müyüz, emin değilim. Eğer birileri bir şeyler saklıyorsa son gün gösterir
mi, mantıklı gelmiyor. Diğer yandan da o bir şeyleri test etmek için de son
gün. Büyük konuşmayalım, yarın akşam görüşelim. Son gün ve genel değerlendirme
yazımız daha uzun olabilir. Formula 1’le kalın..
4. Gün ve Genel Değerlendirme
Bir
test döneminin de sonuna geldik. Eksik gedik bilgilerle neredeyse 10 gün kalmış
Avustralya Gp’sini bekliyoruz. Testlerin de en güzel yanı belki de bu. Hem bir
şeyler anlatıyor hem de anlatmıyor. Geçmişte testler yüzünden ne kadar
yanıldığımızı söylemeye gerek yok sanırım.
Genel
değerlendirmeye girmeden önce son gün neler yaşandı kışça anlatalım. Bottas ve
Hamilton düellosundan Hamilton galip çıktı. Son testler boyunca Massa, Hamilton
ve Rosberg’in en hızlı turları arasında sadece 0.025 sn var.
Ferrari
bu sefer elini gösterdi ve 1.34.2 yaparak en hızlı turların 1 sn arkasında
kaldı, zaten hem İspanyol hem de İtalyan yavaş kaldıklarını kabul etti, Alonso
yine cumartesi kaybettiğini pazar günü aramak aramak zorunda kalacak gibi.
McLaren
sorunlu bir gün geçirerek sadece 20 tur atarken Vettel 77 tur atmayı başardı.
Bunların dışında son gün sakin geçti.
Son
testlerle ilgili ilginç nokta Mercedes’in geçen sene haftaki derecelerini
geç(e)memesiydi. Hamilton da daha fazlası gelebilirdi minvalinde konuştu. Diğer
açıdan düşünürsek belki de ellerindeki oydu, potansiyellerinin sonuna kadar
gösterdiler. Hamilton’ın dün pürüzsüz tur atamadığını biliyoruz, Rosberg’in ise
geçen hafta tam bir sıralama formatında tur attığını da. Yine de eğer
Williams’la ikisinin tam anlamıyla zorladığını düşünsek bile muhtemelen
Mercedes’in bi 0.2 sn’si daha vardır.
Ferrari’den
bahsettik biraz, takım yine tek turda sıkıntı yaşıyor sanki. Motor konusunda da
şimdilik görünen çok iyi iş çıkaramadıkları. Onlardan beklenene kıyasla. 12 gün
geçse de Ferrari motoru halen bilinmez olarak duruyor. İlk testlerden sonra
çıkan Ferrari’nin motorda avantajlı noktalar bulduğunu bir daha göremedik,
üstelik 75 beygir dezavantaj gibi şeyler duyduk. Ferrari sürekli aerodan
şikayet ediyordu ama..
McLaren
için son testler pek güzel geçmedi. Hızlı tur da denemediler. Button hala
lansman aracını kullandığını belirtti, iki pilot da daha fazlasını geleceğini
söyledi. Takım geçen hafta attığı turlarla bile zaman tablosunda 6. ve 7.
olabiliyor. Güncellemeler yetişmemiş olabilir, bir ihtimal sakladıkları şeyler
olabilir. Büyük ihtimalle şu an görünenden daha iyi durumda takım.
İki
gündür Hamilton ve Button’dan RBR aracı için övgü dolu sözler duyuyoruz.
Önceden de söylediğimiz gibi RBR’un aerodinamik olarak nerede olduğu
bilinmiyor. Tekrar ortalıkta dönen beygir sayılarına dönersek, eğer gerçekse
nasıl bir otomobil bu farkı kapatabilir ?
Testlerin
parıldayan takımları Williams ve Force India ise podyum ve yarışlar kazanmak
için çok iyi bir noktada. Gözler yine Williams’ta biraz tabii. Üstelik muhtemel
dayanıklılık problemleri de kapıda birçok takım için. Normal bir kural
değişikliğinden fazlası bu sezon. Sanırım herkesin dileği iki takımın da yarış
kazanması, hatta şampiyonluk için yarışması. İlk yarışlar çok önemli olacak, bu
noktada Massa ve sakin Bottas takıma avantaj getirebilir. 2012’de Barrichello
olsaydı neler olurdu diye sormadan edemiyor insan. İki takımda 4 tane iyi pilot
var, onların mücadelelerini izlemek de ayrı bir güzellik olacak.
Ufak
detaylara gelirsek, ilginçtir geçen senelerdeki zirvedeki 5 takımdan 4’ünde
önemli yönetim değişiklikleri var. Mercedes’de Brawn dönemi sona erip, Paddy
Lowe dönemi başladı. Böylesine önemli bir yılda ilk defa takım patronu olacak,
Lowe hep disiplinli McLaren sistemi içinde önemli bir parçaydı fakat takım
yönetmek onun işi mi bu yıl göreceğiz. McLaren geçen sene teknik patronundan
sonra bu sene takım patronunu da değiştirdi, aslında şu an bir takım patronu
yok, birçok general var ama başları yok. En büyük baş ise Woking’den işleri
yönetecek. Dikkat ettik, testlerin başında bu yana takımın yönetim kadrosundan
performansa dair açıklama bile gelmedi, sadece pilotlar konuşuyor. Acaba
içeride neler oluyor ?..
Üst
tarafta önemli değişiklik yapmak zorunda kalan diğer takım da Lotus. Hem asıl
patron hem de teknik patron yok. Belki Avustralya’ya kadar yeni patronlarını
açıklarlar. Ferrari de boş durmadı, Allison’ı almıştı takım. Pat Fry’la
yenilenmeye giden takım Allison geldikten sonra yetki paylaşımına gitti.
Maranello’da karışık bir durum var, belki birkaç sene Fry gidebilir, belki
büyük kelleler de. Yönetimde değişiklik yapmayan tek takım Red Bull. Burada
anlattıklarımız etkileri sınırlı ve etkilerini kolay kolay hissedemediğimiz ve
belki de asla öğrenemeyeceğimiz noktalar. Toparlarsak böylesine işlerin zor
olduğu bir sezonda bu faktör RBR için ufak bir avantaj.
Toro
Rosso ve Sauber orta sıralardaki hayal kırıklıkları oldu. Toro Rosso abisine
benzer sıkıntılar yaşarken, Sauber de şaşırttı. Pek güçlü turları yoktu. İki
takım da şimdilik kaybeden gibi duruyor.
Son
4 senede küme düşmemek için oynayan Caterham ve Marussia’dan kırmızı olanı
şimdilik önde gibi. Hatta Marussia sorun yaşayan Lotus ve Toro Rosso’nun da
önünde olabilir. İlk yarışlarda puan kovalayabilirler.
2014’de
hem motor hem aerodinamik konuşuyoruz. İlk defa bu kadar iki için de optimum
noktayı bulacak takım en önde olacak. Zaten Mercedes’in önde olma şansı da
burdan geliyor. Geçen sene aerodinamik olarak da iyi işler yapabileceklerini
gösterdiler, motorda da şu an en iyi gibiler. McLaren’in aracı tasarlarken
Mercedes kadar rahat olmadığını biliyoruz.
Klasik
bir test yazısı gibi noktalayalım. Evet tur zamanlarının anlamı pek yok ve her
an her şey olabilir. Üstelik böyle bir sezonda. Fazla sıralama yapma hevesine
kapıldık sanki. Öyle anlar gelecek ki hızların da anlamı kalmayacak. Motorlar
dondurulmuşken nasıl bir savaş olacağını kestiremiyoruz. Doğal olarak öğrenme
hızı normalden fazla olacak, geçen hafta çıkan haberde 2014 araçlarında hasarın
giderilmesi normale oranla 2 kat uzun sürüyor denmişti. Gördük ki takımlar
sorunlarla çok fazla uğraştılar. Bu da özellikle FP3’de takımların ihtiyatlı
davranmasına sebep olabilir, hatta FP1’de bile.
Noktayı
koymadan son uyarı da Albert Park ile ilgili. Pist hem cadde pisti hem çok
yüksek df istemiyor. Bu sene getirilen 100 kg yakıt sınırını test etmek için
ideal yer de değil-miş. Malezya hem yüksek df hem de yüksek sıcaklıkla birçok
açıdan daha iyi bir belirleyici olacaktır. O yüzden Avustralya’da devasa
farklar görmediğimiz taktirde çok fazla kafaya takmamak bile gerekebilir.
Bugüne kadar üç yazı yazdık, hepsi de boş çıkabilir önümüzdeki hafta sonu.
Şimdi 10 günlük bir sancılı süreç başlıyor. Tam şimdi saat 00.00’ı gösteriyor,
FP1 için 10 gün 4 saat kaldı. Sadece 244 saatçik. Pazar günü öğlen ya da
pazartesi günü buralarda oluruz inşallah, yeni sezon hayırlı uğurlu olsun.
üşenmeyip analiz yaptığınız için ben benim gibi bir çok okuyan adına burdan teşekkür edeyim. Devamını dilerim
YanıtlaSilasıl ben teşekkür ederim, daha fazla kişi okudukça daha büyük bir istekle yazıyoruz.
YanıtlaSil