Bahreyn 3. Gün
Testlerde yavaş yavaş sanki bir
antrenman turları izlercesine heyecan duymaya başladık. Artık son testler de
sıralama havası yaşatır belki.
Büyük kural değişiklikleri
sayesinde büyük değişimler beraberinde büyük bir hareketlenme getirdi. Normalden
çok daha fazla bilgi akışı var, özellikle de motorlarla ilgili.
Motorlara gelmeden önce, genel
kanının Mercedes’in önde olduğu şeklinde ama bu yorum da genellikle sezon
öncesi tahminlerden nitelik olarak pek farklı değil.
Geçen sezon sonu da Mercedes’in
100 beygir üstünlüğü olduğu şeklinde haberler çıkmıştı. Motorlardan biri ön
plana çıkabilir fakat 100 beygir fark oluşturmak da hayalden ötesi şu zamanda.
Motorların çalıştığı devirler hakkında çok şey söyleniyor, muhtemelen bu
testlerde de limitlerde gitmeyecekler.
Özellikle McLaren ve
Mercedes’in, sonrasında diğer Mercedes motorlu takımların öne çıkması bu kadarı
da tesadüf olmayabilir dedirtiyor. Ayrıca önceki yazıda bahsettiğimiz gibi
Mercedes 4 takımla ve 4 ciddi takımla genelde sorun yaşamadan ilerlerken
rakipleri Alman motoru kadar mesafe kat edemedi.
Ferrari’nin 3 kg daha hafif
motor kapağı ile yarıştığı ve rakiplerinin İtalyan takımı protesto edebileceği
haberi de çıktı. Ferrari’nin ilk testlerden bu yana motorda performans olarak
olmasa da diğerlerine göre farklı ve avantajlı parçalar bulduğu söyleniyordu. 3
kg yine de büyük bir ölçü F1’de, akla Ferrari’nin pahalı parçalar mı kullandığı
sorusunu getiriyor, takım onay aldığını da ekliyor bu arada.
Sanırım motor konusu şimdilik
bu kadar, belirtmek isterim ki motor konusunda birçok Formula 1 izleyicisi
kadar bilgili olmadığımızı ve özellikle bu konuda sık sık yanlışlar
yapabililiriz. Newey’le beraber 2014 en çok bizim için zor olacak, sonuçta
motur denen şey karışık bir icat.
Tur derecelerine bakarsak Mercedes motorlu takımlar ön sıraları kaptı. McLaren yine hızını gösterdi, bu sefer Mercedes de boş durmadı. Hamilton dün Magnussen’in turunu 0.3 sn geliştirdi. Danimarkalı’nın turu süper yumuşaklarla gelmişti. Özellikle McLaren testlerde hiç olmadığı kadar hızlı, onları testlerde pek agresif görmezdik. Geçen seneden iyi olacakları kesin.
2013’de Mercedes de
Barcelona’da yaptıkları hızlı turların ardından sinyali vermiş ve iyi bir araç
olduğunu sezon içinde kanıtlamıştı.
McLaren, Marussia ve Sauber
haricinde diğer takımlar açısından çalışkan bir gün olmadı. McLaren programının
önündeyken, Lotus ve Red Bull geriden geliyor. Mor menekşeler bugün mekanik
sorunlar yaşadı. Bu arada Renault motorunun da KERS’de sorun yaşadıklarını
söylediler, belki Renault hakkında en ciddi ipucu olabilir. Bunlara rağmen
Renault ve Red Bull da yavaştan gelişiyorlar.
Lotus’un günü de sorunlu geçti,
yarın da geç başlayacaklarmış.
Sakhir’den bugünlük de bu
kadar. Yarın görüşmek üzere.
Son Gün ve Genel Değerlendirme
Son Gün ve Genel Değerlendirme
1. N.Rosberg 1.32.330 (2013)
2. N. Rosberg 1.33.283 (2014)
3. Lewis Hamilton 1.34.263 (2014)
4. Kevin Magnussen 1.34.910 (2014) - 1.33.914 (2013-Q2-S.Perez)
5. Jenson Button 1.34.954 (2014) -
1.33.702 (2013-Q2)
Bir
testleri daha geride bıraktık. Son senelerin aksine Barcelona yerine Bahreyn’de
konuşlandı Formula 1 kabilesi. Çöl, kum, fırtına derken derecelerin
sağlamlığından şüphe de edildi fakat ilk günden sonra gerçekçi ve heyecan
verici dereceler gördük.
İlk
günü Hulkenberg, ikinci günü Magnussen, üçüncü ve dördüncü günü Mercedes
pilotları önde kapadılar. Genel olarak da ilk 3-4 Mercedes motorlu takımların
hakimiyetinde geçti.
McLaren
ve Mercedes en hazır takım gibi göründüler. İki takım da hızlı tur attılar.
İkisinin de diğerlerinden program olarak önde oldukları açık. Yine de bu önde
olma daha hızlı oldukları anlamına gelmeyebilir. Anlaşıldı ki Turbo V6 motorlar V8’lerden yavaş
değil. Daha ikinci testlerden 2013’ün pol derecesine 0.9 sn kaldı. McLaren son
üç gün de 1.34.9’lü dereceler yaparken, Mercedes Hamilton’la Cuma günü 34,2 ve
cumartesi günü de Rosberg’le 33,2 yaptı. Rosberg’in derecesi testlerde atılan
turlar içerisinde en sıralama formatındaki turdu büyük ihtimalle, tek tur ve
düşük yakıt.
İki takımdan Mercedes pek hız saklamaz ve McLaren de pek göstermez
genellikle yani diğer takımlar endişelenmekte haklı.
Ferrari
bu iki takımı rahatsız edebilecek konumdaki takım gibi gözüküyor. Daha hızlı
tur atmadılar ve Alonso’nun Perşembe günü tamamladığı turu hiç fena değildi
aslında. Son testlerde daha net olarak göreceğiz onların durumunu.
Geçen
sene Rosberg Vettel’e 2. sektörde 0.15 ve 3. sektörde 0.1 sn atarak çeyrek sn
farkla polü almıştı. Bilindiği üzere orta sektör Bahreyn’in en çok downforce
isteyen sektörü, buradaki dereceler –ki elde edebilirsek- sezonun bütünü için
daha net bilgi verebilir. Sakhir’in aman aman df isteyen bir pist olmadığını da
biliyoruz.
3.
Testler sadece 6 gün sonra. Bu kadar az zaman diliminde normalde pek yeni parça
olmaz ama bu sefer durum farklı. Analiz edilecek veri çok fazla ve gelişim
potansiyeli de oldukça yüksek. Tabii 6 gün 6 gündür, uzun bir zaman dilimi
değil, birçok açıdan çok farklı bir sezon öncesi testleri izliyoruz.
Renault
cephesine gelirsek, kendilerinin de itiraf ettiği gibi gerideler. Muhtemelen
son testlerde en fazla gelişme kaydedecek motor da onlar olabilir. Ne kadar
geride oldukları ve Avustralya’ya nasıl bir farkla gidecekleri artık önemli
olan soru. Renault motoru kullanan takımlar motordan ayrıca kendileri de çok
sık problem yaşıyorlar. Lotus paketlerinin iyi olduğunu sık sık vurgulamaya
başladı, RBR’yi söylemeye gerek yok. Sezon ilerledikçe veya başlarında bile
bizi şaşırtabilir. İki takımın da teknik kapasitesi yüksek ve kolayca kenara
atmak hiç akıllıca olmayabilir.
Aynı
şekilde Mercedes hakkında yapılan olumlu eleştirilere de ihtiyatlı yaklaşmak
lazım. Kural değişikliklerinin fazla olduğu bir ortamda hem hızlı hem dayanıklı
olmak kolay değil, akla soru işaretleri getiriyor.
Diğer
Mercedes motorlu takımlar Williams ve Force India da şu ana kadar testlerde öne
çıkan ‘orta sıra’ takımları oldular. Mercedes motorunun Ferrari’ye göre böyle bir
avantajı da var ; daha serbestler. Ferrari müşterileri Sauber ve Marussia biraz
Ferrari ile fazla bağlantıları var ve diğer müşteri takımları kadar rahat
değillerdir muhtemelen. Renault’daki durum da iki motorun ortası gibi. Mercedes
4 güçlü ve sadece kendisini düşünen takımla –bakış açısına ve duruma göre de
değişir aslında- bu yönüyle de rakiplerine göre avantajlı bir motor.
2014’den
beklenen büyük bir kaos ortamıydı fakat daha 2. Testlerin ardından birçoklarına
göre Mercedes motorlu araçların ilk çizgiyi kapatacağı yüksek ihtimal gibi.
Madem bu dereceleri önemsiyoruz, son testleri bekleyelim. Sadece McLaren ve
Mercedes’ten hızlı turlar gördük, Ferrari dahil diğerleri elini göstermedi,
muhakkak biraz olsun son testlerde göstereceklerdir. Haftaya görüşmek üzere...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder