19 Şubat 2013 Salı

2. F1 2013 Kış Testleri - 1. Barcelona Testleri

Formula 1 2013 Sezonu 2. Kış Testleri Barcelona'da 19-22 Şubat arası yapılıyor. Biz de gün gün test sonuçlarını yorumlayalım dedik. Yazı her gün -bir problem olmazsa- güncellenecek. Haydi bakalım..

1. Gün :

- Havanın soğukluğundan ötürü ilk iki saat doğru dürüst tur derecesi gelmedi.

- Maldonado'nun 1.26.980'lik derecesi gün sonunda Rosberg'in 1.22.616'ya kadar gelişti.

- Gün sonunda ilk dört pilot, Rosberg, Raikkonen, Alonso ve Vettel 0.350 sn içerisinde sıralandılar. Rosberg'in hızlı turu 6 turluk stintin 2. turunda, Raikkonen'in 4 turluk stintin 3. turunda, Alonso'nun 11 turluk stintinden 2. turunda, Vettel'in ise 7 turluk stintin 2. turunda geldi.

- Büyük takımlar içinde derece olarak en yavaş McLaren'di fakat Force India ile beraber günün en çalışkan takımı oldular. Ferrari Alonso'nun 1 günlük eksiğini gidermek, Williams da yeni aracı tanımak için fazla tur atmaları gayet doğaldı.

- Alonso'nun stintleri de Jerez'de Massa'nınkiler gibi çok değişkendi, yorumlamak için erken olsa da oldukça fazla istikrarsızlık vardı.

- Stintleri değerlendirmek için bazen ilk turları gözardı etmek gerekebilir, lastikleri ısıtmak zaman alıyor muhtemelen.

- Perez'in 13 turluk ilk uzun stintinde -ilk turu sayma- 3 sn'lik bir kayıp var. 1.27.600'le başlayan stint 30.7'le sonlanmış. Aynı anda başlayan Alonso ise 1.23'le başlamış, ertesi tur 1.25 yapmış, sonraki tur 27.2 ile başlayan 10 turluk stint 30.6 ile sonlanmış.

- Alonso'nun diğer stinti 1.25 ile başlayıp 1.29.1 ile bitiyor. 11 turda 4 saniye.

- Vettel'in ise en uzun stinti günün sonuna doğru 7 turdu, 1.27.1 ile başlayıp 1.29.2 ile bitti.

- Vettel'in stintinin zamanlaması önemliydi çünkü Barcelona'da hava pek sıcak değil, hava sıcaklığı yeni lastikler yüzünden daha önemli bir faktör haline geliyor. Ayrıca gün sonunda atılan stintlerdeki kayıpların pistteki kauçuk toplanmasından dolayı daha az olması beklenebilir.

- Günün büyük takımlardan kaydadeğer en uzun stinti Perez'den geldi.16 turluk stintin ilk ve son turlarını saymazsak 1.28.3 ile başlayan seri turlar 31.6 ile bitti. 14 turda 3.3 saniye.

- Rosberg'in 1.24 ile başlayan 15 turluk stinti 1.29.8 ile sonlanmış.

- Lastik koruma uzmanı Sauber'den uzun bir stint göremedik.

- Alonso'nun yine stintin başlarında 1.22.9 ve 23.0 ile hızlı başlayıp 10 tur civarında 6-7 sn'lik kayıplar yaşamış, bunları da yorumlamak boşuna.

- Di Resta 1.29.5 ile başladığı 10 turluk serisini 1.31.8'le bitirmiş. Ağır depoyla fena iş çıkarmamış. Daha erkenden attığı bir stintte ise 1.29.2 le başlayıp 32.6 ile bitmiş.

- Ricciardo ise STR08 ile 1.24.9 ile başlayıp 28.4 ile bitirdiği seri atmış. 10 turda 3.3 saniye. Günün son saatleri.

- FW35 ise yeni bir araç olduğundan tur dereceleri diğerleri kadar önemli değil fakat iyi turlarının olduğunu da söylebiliriz.

- Marussia liderden 4.1, Caterham ise liderden 4.9 sn gerideydi ilk günde.

- 2012'de Hamilton 1.21.707 ile polü aldı Katalunya'da. Bugün Rosberg'in derecesi 22.606'ydı. Hem de kirli pistte. 2013 araçlarının 2012'ye göre hızlı olması doğal fakat 22.6 testler için oldukça hızlı bir derece. Geçen sene Vettel ilk gün 1.23.2 ile liderdi. Son gün ise 1.22.3 ile Kobayashi liderdi.

FW35


2.Gün




- Lotus Raikkonen'in aracındaki hasardan dolayı bugün az çalışabildi.

- Stintleri daha rahat anlamak ve kıyaslamak için ; Maldonado 2012'de kazandığı yarışta 1.30'lu turlarla yarışa başlayıp, 1.28'li turlarla yarışı bitirmiş. 2. turdaki derecesi 1.30.597, en hızlı turu 1.27.906. Testlerde yarışların aksine dereceler gittikçe düşüyor.

- Günün ilk kayda değer stinti Hamilton'dan geldi. 1.25.2 ile başladığı turları 26.7 ile bitirdi. 11 turda 1.5 sn'lik kayıp hiç de fena değil fakat serinin içinde 2 tane yavaş tur var, yavaş turları pilotlar bazen lastikleri soğutmak için kullanabiliyorlar.

- Hamilton diğer stintte 1.23.7 ile başlamış 27.7 ile bitmiş. 11 turda 4 saniye. İlk iki turdan sonra 2 sn'ye yakın dramatik bir düşüş yaşamış. 25.5 ile başlayıp 31.0 ile bitirdiği 12 turluk serisi de var.

- En hızlı turlara gelirsek, Perez ve Vettel tek turluk pistte çıktılar yani tam bir sıralama provası. Hamilton 8 turluk stintin, Alonso ve Raikkonen ise beş turluk stintin başında en hızlı turlarını atmışlar.

- Vettel'in mini yarış simülasyonunda, 1.29.6 ile başlayıp 34.1 ile biten 6 tur, sonra 30.0 ile başlayp 33.7 ile biten 7 tur ve 30.5 ile başlayıp 32.4 ile biten 7 tur daha. Yani 2 pit yapmış aynı zamanda.

- Ferrari'den Alonso'nun 1.25.7 ile başlayıp 1.28.6 ile biten 9 turluk, 23.9 ile başlayıp 30.6 ile biten 11 turluk ve yine 23.9 ile başlayıp 28.1 ile biten 11 turluk stintleri var.

- Perez'in ilk stinti 1.32.1 ile başlayıp 34.7 ile bitmiş. Diğeri ise 1.29.7 ile başlayıp 32.0 ile biten 15 turluk seri. 15 turda 2.3 saniye şu ana kadarki en iyi stintlerden.

- Meksikalının diğer stintinde 1.30.3 ile başlayan 30.4 ile biten 4 turun ardından bir pit ve 28.8 ile başlayan 31.6 ile biten 13 tur.

- Raikkonen'in 1.27.4 ile başlayan 11 turluk stinti ise 32.4 ile bitmiş.

- Force India'nın tek sürücüsü Di Resta 1.28.4 ile başladığı 9 turluk stinti 32.4 ile bitirmiş.

- Günün en etkileyici stintleri ise Caterham'dan geldi. Pic 1.31.8 ile başladığı 12 turluk stinti 32.2 ile bitirdi. 12 tur içerisinde sürekli 1.32'li turlar atmayı başardı. Diğer 11 turda ise 31.6 ile başlayıp 32.7 ile bitmiş. hangi faktörler etkili oldu bilemiyoruz ama 11 turda 0.1 saniye fevkaladenin fevkinde.

- Bottas yeni aracı FW35 ile 11 turu 1.33.0 ile başlayıp 36.6 ile bitirdi. Fin pilot 33.9 ile başladığı diğer stinti 33.4 ile bitirmiş. İkinci turu 33.2'yi baz alırsak 9 turda sadece 0.2 saniye.

- Geçen sene ikinci gün Hulkenberg 1.22.608 ile liderdi, bu yıl ise Perez 1.21.848 yaptı. Hamilton'un geçen yılki pol derecesine 0.1 yaklaşıldı.





3. Gün

- Bugün biraz yorumlarla başlayalım, gridde DRS'yi en etkili kullanan iki takımın RBR ve McLaren olduğu genel bir kabuldü. DRS'nin kısıtlanması bakalım bu iki takımı nasıl etkileyecek. Diğer yandan testlerde ister istemez takımların seri turlarına yoğunlaşıyoruz fakat asıl giz tek turlarda. Yarışlarda takımlar birbiri ardına dizilip çok benzer turları atıyor ve sıralama hızı belli derecelerin altında olan takımlar da öndekilere ayak uyduramıyor. Lotus ve Sauber gibi çok özel bir aracınız yoksa yarışta büyük farklar oluşturmanız genelde çok zor.

- Bugün Button'dan aracı anlamakta sıkıntı çekiyoruz açıklaması geldi. İlk başta olumsuz görünse de nedeni son derece makul. MP4-28'in yeni bir araç olduğu 27'nin tam anlamıyla bir devamı olmadığını lansmanın yapıldığı ilk gün de söylendi. Uzun bir konu ama örnek verirsek: MP4-27'nin hızının altındaki sebep de 26'nin yeni bir araç olmasıydı. Takım  yeterli downforce üretemeyen 25'i çöpe atıp 26'yı yapmıştı, RB6 gibi sağlam temele sahip olmasaydı MP4-26 RB7'yi de geçebilirdi ve EBD gibi bir faktörü unutmadan. Yani McLaren'in yaptığı son derece anlaşılır.


- Biz derecelere dönelim ; Maldonado yarış simülasyonunda 65 tur attı ve 3 pit yaptı. 1.32.2 ile başladığı ilk 14 turluk bölümde 34.5'e düştü, ikincide 15 turda 30.2'den 31.8'e, diğer 15'de 29.0'dan 31.3'e ve son bölümde 14 turda 28.8'den 31.0'a düştü.

- Rosberg'in 12 turluk stintinde 27.4'den 29.5'e düşme var.

- Günün ikinci simülasyonu Grosjean'dan geldi. 65 turda 4 pit geldi fakat ilk piti 6. turda yapmaları garip oldu. 5 turda 1.31.4'den 32.5'e düşünce pite gelen Fransız sonra 28.5'den 32.2'ye kadar düştü 12 turda, 14 turda bu sefere 27.0'dan 31.5'e kadar geriledi, son bölümde 29.1'den 30.3'e düştü ve 28.0'dan 27.7'e düşen 5 turluk bölüm daha attı. Maldonado'ya göre pek iyi değil.

- Bu arada simülasyonların sonuna doğru pistin tutunma seviyesinin artması ve depoların boşalmasıyla daha istikrarlı turlar gelmesi lazım.

- Grosjean'la aynı zamanda simülasyona başlayan diğer isim Webber'di. Avustralyalı 47 tur attı, bir nevi son pit sonrası bölüm yoktu. 1.31.0'la başladığı 7 turu 32.1 ile bitirdi. 11 turda ise 28.4'den 31.7'ye düştü. 10 turda 29.6'dan 31.7'ye düştü. 3. pitini yaptıktan sonraki 15 turda 27.6'dan 30.5'e düşüverdi. Lotus gibi RBR de 4 pitli bir deneme yaptı diyebilirik.

- Ferrari ise Alonso'nun son gününde bir şeyler denediği belli. Kayda değer bir stint göremedik İspanyol'dan.

- McLaren'de ise Button'dan ilk olarak1.29.5'den 32.9'a düşen 11 turluk stint geldi, ardından 28.6'dan 32.3'e düşen 10 turluk başka stint ve pitin ardından 28.7'den 30.6'ya düşen 6 turluk son bölüm geldi.

- Alaman Rosberg'den 1.27.4'den 29.5 düşen 12 turluk bir stint, 30.1 ile başlayıp 3 turluk bir yavaşlamadan (soğutma?) sonra 29.4'den başlayıp 29.5'de biten 13 turluk bir stint gelmiş. Diğer 12 turluk stintte ise 27.7'den 29.0'a düşmüş. Son 10 turda ise 27.1'den 29.8'e kadar düşmüş.

- Diğer Alaman Sutil ise ilk 7 turunda 31.5'den 32.5'e düşmüş. 9 turda ise 32.0'dan 33.5'a gerilemiş.

- Diğer takımlardan aman aman stintler göremedik pek, bugün aero çalışmaları yoğunlaşmış sanki. Caterham'dan Van der Garde 31.0'den başlayan 32.3'den biten 9 turluk, 30.9la başlayıp 32.6 ile biten 11 turluk seriler atmış.





4. Gün

- Bugün de yorumlarla devam edelim ; dün Button'ın açıklamalarına bugün Webber'den cevap geldi adeta. Red Bull'un üstünlüğüyle geçen sezonlardan sonra adeta takımın yaptığı her şeyde bi hikmet vardır diye bakılmaya başlandı. Geçen sene RB8'nin platipusundaki deliğe bile neler söylenmişti. Oysaki RB8 sezona neredeyse 4. başladı. EBD'nin yasaklanması ve RB5'den başlayan temelin artık neredeyse sona gelinmesi bu duruma yol açtı. Newey her zaman kuralları zorlayan bir teknik adam olmuştur, geçen sene her şeyden performans çıkarmaya çalıştı, bazı yasaklamalar geldi. Red Bull'unn sezona tutunması ise lastikleri en hızlı anlayan takım olmaları ve kendi uyarladıkları D-DRS sistemi etkili oldu. Bu etkenleri çıkarınca RB8 o kadar güçlü bir araç olmayabilir. Diğer yandan MP4-28 de 26 gibi radikal bir araç da değil. Bakalım hangi görüş kazanacak fakat bunları karşılaştırırken araçların temellerini unutmamak lazım.

- Gün yağmurlu başladı ve muhtemelen bir gün çöpe gitti neredeyse.



- Günün en hızlı zamanını atan Hamilton'ın derecesi 16 turluk stintin başında geldi : 1.23.282. Ardından 1.23'lü bir tur daha atan İngiliz 26.2'den 27.7'ye düşen 14 turluk bir bölüm attı. 14 turda 1.5 saniye hiç fena değil ama hava da oldukça soğuk.

- Massa da 1.30.0'dan 30.1'a düşen 14 turluk bölüm tamamladı. Çoğu turu 1.28'li turlardı.

- Ortalıkta bir sürü 1.40'lı turlar var, değerlendirmesi çok güç.

- 2013 lastiklerinden bahsetmek gerekirse ; Pirelli çabuk bozunan lastik üretme amacına ulaşmış görünüyor. Geçen yılki çalışma aralığı skandalından sonra bu sene daha sessiz bir yıl geçirebiliriz lastikler adına. 2013 lastikleri çalışma aralığına daha kolay giren ve bozunan lastikler olacak dedi Pirelli. 2011 benzeri bir yıl yaşayabiliriz.




Barcelona'nın ilk 2013'ün ikinci kış testleri sona erdi. Şu ana kadar iddialı açıklamalar ve yorumlar yok. Son testler illa testlerden bir şeyler öğrenmek istiyorum diyenler için son yılların en büyük fırsatı olacak. Belki de sezonun 0. yarışı olacak ve oradaki sonuçlarla geliştirme yarışı başlayacak -başladı bile-. Pirelli ile beraber çok iyi lastik saklayan Sauber ve geçen yıl onlara katılan Lotus'dan iki testte pek bir şey göremedik. Açıkçası Williams ve Caterham nedendir bilinmez uzun stintlerde en istikrarlı takımdılar. Öndeki beşliden Ferrari çok karmaşık, Mercedes bildiğimiz gibi, Lotus, RBR ve McLaren de sessizdi. Yine de McLaren biraz daha iyi lastiklerine bakıyordu. Test klişesine başvurarak bitirelim, şu an bir şey tahmin etmek oldukça güç, en iyisi Melbourne'ü beklemek.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder