27 Şubat 2013 Çarşamba

2013 F1 Kış Testleri - 2. Barcelona Testleri

Geçen yıl oldukça karmaşık geçen testlerde üç kanı ortaya çıkmıştı :

- Lotus'un lastiklere çok iyi davrandığı.
- Ferrari'nin büyük sorunlar yaşadığı ve
- McLaren'in hızlı virajlarda en iyi araca sahip olduğu.

Bu üç kanı da gerçek çıktı ilk yarışta. Çıktı çıkmasına da bu sezon öncesi her tahminin tutacağı anlamına gelmez. Üstelik ezbere birçok Red Bull 2012'ye de en önde başlayacak' tarzı tahmin okumuştuk. Sezonun ilk yarışı iki RB8 de liderden 0.7 sn gerideydi. Üstelik Hamilton o cumartesi günü ikinci turu atmamıştı! Ve şu an birçoğunu unuttuğumuz birsürü tahmin de okumuştuk.

İkinci testler bittiğinde Red Bull-Lotus, McLaren-Ferrari ve arkasından gelen Mercedes'den oluşan tahminler dolaşıyor bu sefer. Lotus'un teknik kapasitesine diyebilecek bir şey yok ama Austin'de 1 , Interlagos'da 0.8 sn gerideki bir araçtı E20. 2013 için Lotus ve özellikle Mercedes'in avantajı sezonu daha erken bitirmeleriydi.

Önceki yıllara göre tahmin yapması daha kolay olsa da nedense belirsizlik hakim. Üçüncü testleri bekliyoruz artık, yağmurun da etkileyeceği testlerde son iki gün çok önemli olacak. Büyük takımlardan son gün Vettel, Button, Raikkonen, Alonso ve Rosberg'in çıkması da ilginç olacak. Belki de Mercedes  bu kararı önceki testlerdeki dizilime bakarak vermiş olabilir. Neyse, artık önümüzdeki testlere bakalım biz..





1. Gün

- Son testlerin ilk günü yağmurlu başladı. Gün sonuna doğru kuruyan pistte daha hızlı dereceler gelmeye başladı. Webber günü 1.22.693'le lider bitirdi, arkasından Hamilton 1.24.348 yaptı.

- Günün büyük çoğunluğu 1.40'lı turlarla dönülen stintlerle geçti. Bu turları değerlendirmek bizim açımızdan ne kadar mantıklı bilemiyoruz.



- Massa'dan söz etmeden olmaz ; ilk 32 turluk stintinde 1.47.2 ile başlayıp 39.8'e düşen Brezilyalı pitin ardından 16 turda 36.2'den 31.5'e ve bir pit daha yaptıktan sonra 27.5'den 29.9'a düşen 10 turluk stintler attı. Massa'nın derecelerinden anlaşılacağı üzere son turları kaale alınması en mantıklısı.

- Hamilton da Perez gibi en hızlı turunu yaklaşık 10 turluk stintin başında atmış. Ayrıca çok dengesiz turları var bu stintte. W04 günün en çalışkan aracı olmuş 113 turla.

- En iyisi günün haberlerine geçmek çünkü yeterince bilinmezlik olan testlerde kuruyan pist işleri daha karmaşık hale getiriyor.

- Günün en önemli haberi Sutil'den geldi, Alaman pilotun geri dönüşü gidişi kadar abes oldu. Di Resta'nın da artık bahanesi kalmadı, Sutil'i kayıtsız şartsız geçmek zorunda. Takımdaki karışıklık en çok ona yaradı, muhtemelen Chilton'la beraber testlerin en çok yol kateden pilotları olacak.

- Button'dan sonra Perez de aracı anlamakta güçlük çektiklerini söyledi. McLaren'deki durumu anlamak zor fakat durumun çok kötü olmadığı da aşikar. Zaten Perez de rakiplerinden geride olmadıklarını da eklemiş.



- Başka önemli bir haber de Sky Sports'un testlerin bir bölümünü canlı yayınlamasıydı. Talep varsa tv yayınının olması da gayet doğal. Sky ekibi de kendi testini yapıyor bu zaman diliminde, 3D kameralar -sanırım- ilk defa burda kullanılıyor Formula 1'de.

2. Gün

- Gün yine ıslak başladı. Son saatlere doğru kaydadeğer turlar görmeye başladık. En hızlı isim 1.22.716 ile Grosjean olurken, onu Button 0.465 ve Maldonado 0.9 sn geriden takip etti.

- Testlerin yüzde sekseni biterken padoktaki kafa karışıklığı da devam ediyor. Herkes birbirinden çekiniyor. Biz de bugün biraz yorumlu yazı yazacağız, sürekli sayısal veriler sıkıyor bir yerden sonra.

- Lotus ve Mercedes'in Coanda egzoz konusunda 2012'de yeterince verim elde edememeleri onları bu sene gelişebilecekleri bir alan konusunda avantajlı yapıyor. Kuralların son derece sıkı oluşu mühendislerin zorlayacağı alan bırakmadı, takımların sistemleri de her zamankiden daha çok birbirine benzemeye başladı.

- Şu şartlarda en iyi araç RB9 gibi gözükse de artık araç çok yaşlandı. Newey olmasa bu araçla bir şey olmaz derdiniz ama Newey var işte. RBR az bir farkla da olsa sezona en önde başlayabilir.

- Şampiyon RBR bugün rakiplerine az tur attı.

- Alonso 1.32.5 ile başlayıp 32.1'e yükselen 13 turluk bir stint, bir pit, 1.29.9'dan 1.30.9'a düşen 10 tur daha attı.

- Button 1.30.1 ile başlayıp yine 30.1 ile biten 8 turluk bir stint yuvarlamış.

- Bu arada lastiklerin çok kolay çalışma aralığının dışına çıkması umarım 2012 gibi bir bilinmezliğin belirtisi değildir. Ve yine umarım tek neden havanın çok soğuk oluşudur.

- Bugün bir sürprizim var ; D&R'ın Beyoğlu şubesinde gezerken şu kitabı gördüm  : Fiyata bakmayı unuttum..




- Hava çok soğuk olduğu için alışılagelen yavaşlayan stintler yerine gittikçe iyileşen turlar görmeye başladık.

- Grosjean'dan günün en önemli zaman diliminde turlar gelmedi.

- Rosberg'den 1.26.6'da ile başlayıp 1.29.9'la biten 12 turluk bir stint geldi. Ayrıca 28.5 ile başlayıp 32.6 ile biten diğer stintte çok dengesiz turlar vardı. Rosberg başka pilotların stintlerde hızlanma veya istikrarı yakaladığı zaman diliminde düşmeler yaşadı.

- Hulkenberg ve Sutil'den işe yarar turlar gelmedi.

- Williams'ın karışık stintinin yanında Toro Rosso, Caterham ve Marussia da çok çalışkan değildi. Marussia tek tura odaklanmış gibiydi, Caterham 48 tur atarken Toro Rosso nispeten sessiz bir gün geçirdi.

3. Gün

- Bugün bu kadar hızlı turlar görmemiz,  takımların artık gerçekten Melbourne'e yakın bir paketle piste çıktığını gösteriyor. Diğer yandan takımların hemen hemen hepsi yeni parçalar deniyor, son iki gün altın değerinde.

- Bu arada Raikkonen hastalığı nedeniyle kokpitte olamayacak bugün.

- Sutil'in yarış simülasyonunda önce 7 turda 1.31.8'den 36.9'a, sonra 9 turda 33.6'dan 36.5'e, 32.1'den 32.8'e 12 turda, 11 turda 29.9'dan 31.9'a ve uzun son stintinde 27.8'den 30.4'e 16 tur atmış.

- Hamilton bugün daha çok tek tur üzerine yoğunlaştı. Beş turluk stintlerin başında 1.20'li turlar attı. İlk uzun stintinde 24.6'dan 28.2'ye düştü 9 turda. Günün sonunda 25.0'dan 26.7'ye 10 turda ve 26.7'den 28.2'ye 8 turda düştü.

- Perez'den günün sonlarında 1.32.5'den 33.4'e 5 turda, 28.8'den 33.6'ya altı turda düştüğü stintler geldi.

- Bugünün fotoğrafı yine bizden ;

Vettel D-Smart'ın reklam yüzü olmuş..

- Vergne'in simülasyonunda ; ilk 8 turda 1.30.9'dan 33.7'ye, sonraki 8 turda 31.7'den 32.4'e, 30.8'den 32.7'ye 8 turda ve 28.1'den 32.4'e 9 turda ve de 30.4'den 32.2'ye 13 turda düşüvermiş.

- Lotus'dan Grosjean 1.27.1'den 32.0'a 13 turda ulaşmış.

- Massa'dan uzun bir stint gelmedi. Kırmızılar bir şeyler denemiş bugün.

- RBR'den herhangi bir uzun sürüş gelmedi. Webber küçük sorunlardan yakındı.

- Maldonado ve Bottas'ın toplamda 56 turu tamamlamış, onlar da diğer günlere nazaran sessiz kaldılar.

- Bu arada Pirelli hafiften sözleşme için yakınmaya başladı. Çoook geniş bir konu olmasına rağmen 2012 performansıyla Pirelli büyük bir eksi aldı benim için. Büyük ihtimal Pirelli ile devam ederler, 2014'de yeni bir lastik üreticisiyle kimse uğraşmak istemez. Nedense arada Continental aklıma geliyor, Hankook olmasın da..

- Lastik canavarı Sauber'de Esteban 31.4'den 34.0'a 7 turda, bir pit, 31.1'den 32.5'e 17 turda yalnız bu stintte birçok 33'lü tur var ve 3 turunu bitirdiği stinte zaman yetmemiş. Sauber'in testler başladığından beri en etkileyici stinti bu 17 turdu.

- Van der Garde 1.31.1'den 34.0'a 11 turda düşmüş. Caterham iyi çalışmış çalışmasına da zaman ekranlarında sorun var, bu yüzden turlarını değerlendiremiyoruz.

- Jules Bianchi Marussia'da ilk gününde 65 tur atmış, 1.30.3'den 32.8'e 8 turda ve 29.7'den 32.1'e yine 8 turda düşüvermiş.

- Gün böylelikle biter, birçok kişi Hamilton'un turunu konuşuyor 3. gün. Tur zamanı gerçekten etkileyiciydi fakat rakiplerinin hiçbirisinden ciddi bir deneme gelmedi. Mercedes'in sene sonundaki Q3'e girmeyen aracını ilk iki çizgide görürsek gerçekten bütün ezberlerimiz bozulur.

Harbiden kış testleri

4. Gün

- Bilgisayarın başına oturup bugünün gıcır gıcır verilerine bakacağım derken zaman ekranlarında sorun olduğunu gördüm, dereceler büyük hayal kırıklığı. Son gün yorum ağırlıklı geçecek.

- Dün herkesin konuştuğu Hamilton'ın turunda DRS tüm turda açıkmış ve prototip lastikler kullanılmış. Gerçi Barcelona'da ana düzlük hariç DRS'nin çok verimli kullanılacağı bir yer yok.

- Son gün olması nedeniyle simülasyon beklentimiz varı, pek olmamış.

- Günün en hızlı zamanları Rosberg ve Alonso arasında paylaşılmış, Alonso Rosberg'den 0.3 sn gerideyken, Button da Alonso'dan 1 sn geride ve İngiliz'in arkasında yakın bir sıralama oluşmuş. 

- Lastikler yine başrolü almış gibi görünüyor. Bu sefer çalışma aralığına kolay girse de kolay çıkıyor..Birçok sıralama turları formatında turdan sonra 4-5 sn'lik düşüşler geliyor. İlk günden son güne bu tarz birçok stint var. Akıllara lastiklerin bu davranışının Q1'e ilginç bir etkisi olur mu sorusu geliyor. Yine de 2012 kadar çok konuşulmayacaktır lastikler.



- Stintlerdeki istikrar konusunda çok göze çarpan bir takım olmadı. Özellikle bazı iyi stintleri olan Williams ve Caterham'ın yarış performansını merak ediyorum şimdiden.

- Son gün takımların en çok tur attıkları gün oldu ve hiç olmadığı kadar prototip lastikler kullanıldı.

- Tekrar etmek gerekirse ; testerde bizim için en mantıklısı lastiklere bakabilmek ama asıl önemlisi tek tur hızı. Onu da tahmin etmek çok zor. Geçen sene sonunda en hızlı olan iki takım McLaren ve Red Bull'un hızını gösterme açısından muhafazakarlığını düşünürsek daha da zor.

- Lotus yine Türk takımları gibi kolay gol yiyor, bugün de araçtaki sorunlar yüzünden az çalıştılar.


Formula 1 2013 sezonu için artık sadece bir hafta sonu kaldı. Hatta perşembe gecesi antrenmanları izlediğimiz için 11 gün deyin siz ona. Bu sene Valencia'daki Avrupa GP ve New Jersey yetişmediği için takvimde 19 pist olacak, Allah'tan yaz arası 4 hafta sürecek. Yarışların yine yeri aynı olacak, takvimin rutine bağlanması açıkçası pek de iyi bir şey değil. Son yıllarda takvimin başındaki pistlerin sona, sondakilerin de başa alındığı tarzı değişiklikler göremiyoruz. Bu değişiklikler ilk başta yadırgansa da alışması zor olmuyordu. 15 yıl önce Avustralya takvimin son yarışıyken şimdi ilk, takvimin genelde 2. ve 3. yarışı olan Brezilya ise artık son yarışı.

Sezon öncesi genellikle takımların attıkları adımlar konuşulur fakat biz eksi yönlerini konuşacağız bu sene. Şampiyon Red Bull araç gelişiminde sona yaklaştı sanki, araç fena olmasa da 2012'de olduğu gibi bir icat lazım, bakalım Newey ne bulmaya çalışacak. Ferrari ise yavaş bir aracı son yarışa kadar geliştirmekle uğraştı. 2013 aracı için hem geç başladılar hem de iyi bir temelleri yoktu rakipleri kadar. Aradan sıyrılması muhtemel olan McLaren ise 'hafif radikal' aracını anlamakta sıkıntı çekti, eğer şikayetleri lastikten kaynaklanıyorsa diğer takımlar da bu sıkıntıları çektiler. McLaren ölçülerine göre fazla tur attılar zaten, aracı anlamak çok zamanlarını almaz.




Her yıla güçlü başlayan Lotus 2013'ün de gözdesi şimdilik. Geçen sene sonundaki araç pek hızlı değildi öndeki ikiliye göre. Bazı gözlemcilerin Lotus'un iyi bir tutunmaya sahip olduğunu söylese de araçların evrim geçirdiği bir yıl fark kapatmak o kadar kolay değil. Sezona çook önceden havlu atan Mercedes de testlerde beğenildi. Yine de sezona önde başlamaları çok zor. Aldo Costa'nın aracı olması ve bu araca diğer takımlardan daha fazla zaman ayırmaları ise artıları. Testlerde pek parlamayan -testlerde parlamak neyse- Sauber ise meçhul. Belki bir sürprizleri vardır. Williams da geçen seneki hızlarını sürdürecekler gibi. Takımın önceliği Sauber ve Force India'yı geçmek olmalı. Williams'ı orta gruba dahil ettiğimiz her gün üzücü. Yarış hızları da dikkat çekti. 2013 lastiklerini de en kolay çözebilen takımlardan olması şaşırtıcı olmaz. Hindistan Gücü'nde maddi sıkıntılar tek pilotla lansman yapma komikliklerine sebep olsa da takım Sutil'i geri çağırdı. Burada ufak bir parantez açmalıyım, diğer paragraftan devam edelim.


Sutil'in koltuğu geri almasında kendi sponsporları da etkili oldu. Yine de Sutil gridde paralı pilotlardan biri olarak anılmıyor. Kovalainen veya diğer pilotlar şöyle 4-5 kağıtlık da olsa bir sponsor bulamazlar mıydı ? Koskoca Almanya'da şirket mi kalmadı Glock'a, Heidfeld'e sponsor olmayacak. Senna'nın bile koskoca Nacional'ı, Ferrari'de Alonso'nun Santander desteği varken diğer pilotlar da pekala sponsor bulabilirler. Geniş bir konu evet, aklıma böyle bir düşünce geldi, araya sıkıştırayım dedim.

                                                 Sauber'den böyle bir video sevindirici
                                         
Gridin sonundaki Toro Rosso, Caterham ve Marussia'dan parlayan Marussia oldu. Caterham da yarış hızında fena değildi. Gridin arkasındaki özellikle bu iki takım sponsorlu GP2 pilotlarıyla adeta asansör takımlara benzediler. Her an küme düşme tehlikesi yaşıyor gibiler. 4. yılında artık Caterham'ın puan almasını ümit ediyoruz. Diğer yandan Toro Rosso'da ise eğer araç hızlı olursa 2013 Ricciardo'nun senesi olabilir. Sıralamada takım arkadaşına net üstünlük kurdu fakat yarışlarda biraz da karambollerin etkisiyle Vergne daha çok puan aldı. Sene sonunda birinin kellesi gidebilir. Haftaya hafta sonu bilinmezliklerin, lastiklerin ve Albert Park'ın yapısından dolayı asıl tablo yüksek downforce isteyen Malezya'da ortaya çıkabilir.





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder