20 Kasım 2012 Salı

Brezilya Kostarika'yı Yenerse... : 2012 Brezilya GP Öncesi

Interlagos, Sao Paulo, Brezilya. Artık her şeyin düğümleneceği yer. Hele Hamilton'ın Vettel'i geçişinden sonra. Puan farkı sadece 13. Eski sistemle 4 puan sadece. Interlagos özellikle 2007, 2008 yıllarındaki efsanevi yarışlardan sonra korkulu rüya haline geldi. Austin GP'nin bitmesinden bu yana Interlagos Vettel ve Red Bull için korku tüneli olmaya başlamıştır bile. Futbolda bazı deplasmanlar vardır ne kadar güçlü olursan ol zordur, Interlagos da öyle avantajlı pilot için. Hani ilk maçı 2-1 kendi evinde kazanırsın, ikinci maç da 1-0'lık bir yenilgi elenmene yol açar, aynen öyle..Şu yarış başka herhangi bir pistte olsa RBR için bu kadar şüpheli olmayabilirdi. Interlagos şimdi RBR taraftarlarının gözünde dik tribünlü Arjantin stadları gibi görünüyodur. Ayrıca Brezilya'daki ateşli taraftar kitlesi de o tribünlerdeki çılgın futbol seyircisini karşılıyor sanki.

Unutulmaz 2008 yarışından

Olayı dramatize ettik de gerçekte olan ne ? 2007, 2008 ve 2010'un son yarışlarında geride olan pilotun aracı ya öndekine eşitti ya da bu pistlerde -Interlagos ve Abu Dhabi- daha iyi bir pakete sahipti. Hatta 2006'da da. Ferrari'nin RBR'den yavaş olduğu aşikar, hatta McLaren'den de. Amerika'da yine cumartesi günü olan fark belli sınırlara geldiğinde Ferrari yarış hızında da ayak uyduramadı öndekilere. Interlagos da uzun virajlara sahip ama çok hızlı virajlar değiller. En azından Austin kadar cuk oturmayacaktır RBR'ye. Yine de start dışında Alonso RBR'nin dayanıklılığına bel bağlayabilir. Bu sezon RBR'nin ve Renault'un aşil tendonu alternatör sorunu yüzünden yarış dışı kalan Webber'in ardından Horner nasıl uyku uyuyacak, muhtemelen Webber yarış dışı kaldığında genç teknik adam umarım alternatör değildir diye dualar etmiştir.

Evet Hamilton Vettel'i geçişiyle şampiyonluğu son yarışı taşıdı. Fakat kendisinin ve McLaren'in bu hızıyla son yarışı kazanması içten bile değil. Şu an konuşmak için erken ama Interlagos'un da Hamilton ve Vettel arasında geçmesi şaşırtmayacaktır kimseyi. Alonso yarışı kazanamazsa işi çok zor, 2. olduğunda bile Vettel'in 7'den aşağı bitirmesi gerekiyor şampiyonluğu için. N.Ş.A.'da pek mümkün görünmüyor. 2006 ve 2007'de takım arkadaşları şampiyonluk için uğraşırken Felipe Massa da onlara yardım etmişti. 2008'de ise kendi şampiyonluğu için Interlagos'u kazandı. Massa sadece Austin'de değil, son yarışlarda özellikle sıralamalarda Alonso'yu çok zorluyordu ama Alonso yine ustalığını konuşturup Q3'de geçmeyi başarıyordu Brezilyalı'yı. Massa bu formda kendi evinde ve kafası rahatken cumartesi günü işleri karıştırabilir. Açıkçası birçok seçenek var gridi dizmek için, RBR, McLaren, Ferrari ve Lotus'lar, Hulkenberg ve Maldonado'lu bir ilk 10'da her şey olabilir. Ne kadar hesap kitapla uğraşılsa uğraşılsın Alonso'nun kazanması için anormal bir şeyler olması gerekiyor. Ferrari'ye yardım edecek iki şey Hamilton'ın performansı ve Ferrari'nin yarış hızı. Amerika'da Alonso liderden 1.6, Massa ise 1.3 sn geride kaldı. Bu çok ciddi bir fark ve bir haftada kapanır mı bilinmez.

Eskilerin Interlagos'u..

Hep Alonso şampiyonluğu nasıl kazanır, Vettel nasıl kaybeder veya son yarış nasıl daha heyecanlı olur konusunda yazıldı ve yazdık. Bu kadar şeyin yanında yarış sıradan bir şekilde bitmesi de hiç zor değil. Vettel önde Alonso onun arkadasında yarışı bitirebilirler son zamanlarda olduğu gibi. 2010'da da gerilim ve heyecan had safhadaydı ama aman aman bir yarış olmadı burada. Hatta hiç aman aman bir yarış olmadı. Şu an F1 seyircileri için büyük eğlence -aynı zamanda gerilim- kaynağı ihtimalleri düşünmek. Öyle yapmaya devam edelim, cumartesi Ham-Vet-Web-But-Alo-Mas-Rai ilk turun sonunda da Ham-Vet-Web-Alo-But sıralamasını olduğunu düşünelim. Şu an Ferrari için tek avantaj Ferrari'nin düzlük hızı. Ferrari yarış hızında diğerlerine ayak uydurduğunu düşünürsek Alonso Vettel'i düzlükte avlayabilir. İkili karşı karşıya geldiğinde Alonso'nun agresif olacağı kesin. Peki Vettel ? Hemen akıllara 94'deki Schumi-Hill mücadelesi akla geliyor, yine öyle bir şey olursa ortalık toz duman olabilir. Yine ortalıkta dolanan Vettel baskıyı kaldıramıyor vs. türünden laflar da Messi bir dünya şampiyonluğu kazansın da görelim gibi oldukça bayatladı öte yandan. Vettel bu yarışta oldukça iyi direndi, geçildiğinde de çok iyi savunma yaptı ama DRS+Hamilton faktörü birleşince ona karşı durmak çok zor oldu. Geçildikten sonra da bırakmadı Vettel. Geçildikten sonra telsizden şikayeti klasik olgunlaşamama yorumlarına neden oldu. Özellikle Vettel'in ve Hamilton'ın bu tarz telsiz konuşmalarına alışığız sanırım. Hamilton lastiğin önem kazandığı 2010'da sert lastiklere geçtikten sonra sürekli şikayet eder, lastiklerim bitti, yeniden pite girmek istiyorum derdi. Karşılığında da hep aynı soğukkanlılıkla Ok Lewis'le başlayan bu lastikleri yarışın sonuna kadar korumalıyız cevabını alırdıı, bir ritüel olmuştu onlar için. Vettel'in şikayeti de buna benziyor, yarış şartlarında gayet normalbir telsiz konuşmasıydı.

İçinde bulunduğumuz durum..

Massa'nın fedakarlık ötesi bir şey yaptığı ortamda Webber'in matematiksel olarak bitmiş şansıyla hala takım emri yapılıp yapılmayacağı tartışılıyor olması da şovdan başka bir şey değil sanki. 2012 Webber'in Vettel'e yenildiği en adil sene oldu belki, bu şartlarda daha anlamlı olacaktır yardım etmesi. Yine de grid yakın olursa Webber'in düşük performansı kimseyi şaşırtmayacaktır ya da her zamanki gibi 3. olacaktır. Gerçi Webber sorunlar yaşamasa Hindistan ve Amerika'da Alonso'ya geçit vermeyebilirdi, bu da Vettel'e +6 puan demekti. Şampiyonlukta başka bir kilit etken de Button olacaktır. İngiliz sorun yaşamasa yarışı daha iyi bir yerde bitirebilirdi ve gösterdi ki imkanı olduğunda fazlasıyla agresif. Alonso yarışta liderliği alsa bile iki McLaren'in de Vettel'i geçmesi gerekiyor ya da Massa'nın. Alonso her ne kadar pazarları mükemmel olsa da cumartesi gün hem stresten hem araçtan kaynaklanan sorunlar yaşıyor gibi son zamanlarda. Yine iyi iş çıkarıyor ama mesela Hamilton'un yaptığı gibi aracın suyunu çıkaramadı son yarışta. O da insan tabii fakat bu yarış insan ötesi olması gerekecek. Eğer aracı hızlıysa kendini Massa, Button, Raikkonen ve Grosjean grubunun önüne atmalı. Startta Webber'i geçip, pistte Vettel'i ve Hamilton'ı geçmeli. Bütün bunları yaparken Ferrari'nin Massa ile koordinesi çok önemli olacaktır. Şu durumda Massa'nın 5. olarak hemen İspanyol'un arkasında olmalı ve o da startta Webber'i avlamalı. Bütün bunların yanında eğer Williams'ın aracı hızlı olursa gridde kendine çok iyi yer bulabilecek bir Maldonado var. Diğer yandan olağan şüphelilerden Grosjean da performansını yükseltti, tek turda sürpriz yapma ihtimali her zaman var. Raikkonen'den hiç bahsetmiyorum bile, Lotus'un hızı olursa onu durdurmak epey zor olacaktır.

Efsane ikinci vedasını da Brezilya'da yapacak

İhtimaller ihtimaller dedik de yarış stratejileri olarak pit sayısı ne kadar çok olursa o kadar Ferrari'nin işine gelecek. Çünkü kaybedecek bir şeyleri olmayanlar onlar. Pit sayısı arttıkça aksiyon ve hata yapma olasılığı artacaktır doğal olarak. Bu tür yarışlarda her zaman SC ihtimali de göz ardı edilemez. Dayanıklılık dışında bütün denklemleri değiştirecek bir şey var, o da yağmur. Yağmurla ilgili karışık haberler geliyor bu arada. Önce ihtimal yok dendi, sonra dün gece bir F1 gazetecisi %80  ihtimal var diye tweet attı (fia ve şurası da yağmurlu diyor). Olası bir yağmur normal bir yağmurdan da fazlası olacaktır. Çünkü yağmurda lastikleri çalıştırabilen Ferrari, Red Bull ve Schumacher var. McLaren ve Lotus yağmurda ne yapabilir büyük soru işareti. İhtimal Almanya ve İngiltere'de yaşadıkları sorun yaşayamayacakları ama diğerlerine yaklaşabilirler mıibilinmez. Yağmur sanıldığı kadar Ferrari'ye avantaj getirmeyebilir özellikle McLaren lastikleri çalıştırabilirse. Çünkü ilginçtir McLaren İngiltere ve Almanya'da birinde yoğun yağmur, diğerinde geçiş lastikleriyle en hızlıyken öbür setlere geçildiğinde lastikleri hiç ama hiç çalıştıramadılar. Elde böyle önemli veriler var Woking'de. Lastiklerin artık çözüldüğünü düşünürsek yağmur lastiklerini halletmiş olabilirler diye de tahminde bulunulabilir. Şampiyonluğu belki de son yarışa taşıyan Hamilton içinse Interlagos kazanılacaklar listesinin başında. Fazlasıyla anlam yüklü bir yer onun için. Uzun zamandır bir yağmur galibiyeti de yok, pistteki en agresif pilot olacağı kesin bu yarışta.

Hamilton uslu olmayacaktır..

Heyecanlı ve sürprizli başlayan sezonlar kaderin bir cilvesi mi nedir son yarışları da heyecan ve sürprizli oluyor. Gridde gerilim had safhada olacak, Schumacher'in son yarışı, Hamilton'ın McLaren'e vedası da bol bol konuşulacaktır. Schumacher için son yarışında 'puan almak' hoş olur -evet Mercedes bu derece geriledi!- ama umarım Mercedes ona tur yiyecek kadar kötü bir araç vermez, bu araçla seneye ne yapacaklar anlamış değiliz. Son olarak dayanıklılığıyla ünlü Ferrari'nin son yarış öncesi agresif bir hamle yapıp yapmayacağı. Çünkü Vettel kalsa bile şu yarış hızıyla Alonso'nun ilk üçe girmesi de kolay değil. Ham-Web-But sıralaması oluşabilir ön tarafta ve onlara yetişemeyebilir İspanyol. Sauber'in 12 puanlık farkı, McLaren ve Ferrari arasındaki 14 puanlık farkı, Caterham'ın yağmur duaları, Mercedes'in 5 yarışlık puan açlığı son yarışlarda diğer popüler olmayan meraklar olacak.Dileğim internetten harıl harıl yarışı indirebileceğimiz linkler bulmaya çalışacağımız bir yarış olsun...

Büyük konuşmamak lazım...




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder